Mely generációk a leginkább márkahűségesek?
Az online kommunikáció, a webes vásárlások térnyerése tökéletes alapot nyújt olyan kutatásoknak, melyeket online kérdőívek kitöltésével, több 1.000 fős részvételt produkálva adnak akkurátus eredményeket. Egy 2018. évi márciusi kutatás eredményét igyekszünk nektek az alábbiakban összefoglalni, talán tudjátok ti is használni azt célpiacaitok meghatározásához, pontosításához.
Elsőre egy gyors “jel” magyarázat:
Baby boomer generáció: 52-70 év
X generáció: 37-51 év
Y generáció: 22-36 év
Z generáció: 7-21 év
Most pedig jöjjenek a tények:
- A baby boomer generáció 28% – ának számít az, hogy az adott márkanévnek van-e imázsa, ismertsége, míg a Z generációban ez az arány már 41%.
- A személyes tapasztalat miatti márkahűség a korral egyre növekszik, a baby boomer generációnál 26% azok aránya, akik személyes tapasztalataik miatt tartanak ki 1-1 márkánál.
- A márkahűtlenség legfőbb oka minden generációban a negatív személyes tapasztalat. A fiatalabb generációsok fogékonyabbak az impulzusokra, melyek egyértelműen márkahűtlenséghez vezetnek.
- A különböző generációk közül egyiknek sem fontos az, ha az ár emelkedik arra a márkára vonatkozóan, melyhez akár évek óta hűségesek. Nem tartják elsődleges szempontnak a hűség szempontjából.
- A baby boomerek és a Z generáció egyaránt hajlamosak a közösségi médiára, az ismerősökre, az online tartalmakra támaszkodni. Az X és Y generációnál ez a sorrend megváltozik, elsőként az online tartalom a számottevő, ezután következik a sorban a közösségi média, végül pedig az ismerősök véleménye, megosztása, és így tovább.
- A Z generációnál, a legfiatalabbaknál információforrásnak számítanak az influencerek, míg a többi korosztály inkább a szakemberek véleményét tartja meghatározónak.
- Az általános márkahűség tekintetében a baby boomerek és a Z generáció inkább hűtlen, míg az X és az Y generáció hűségesebb. Az első esetben a márkahűség 26%, míg az Y generációnak 34%-a hűséges.
- A korosztályok közül a 2 idősebb generáció kötődik azokhoz az üzletekhez, boltokhoz, ahol már vásároltak valaha, míg az Y és Z generáció inkább a márkákhoz ragaszkodik.
Összességében leszögezhetjük, hogy az 50% alatti értékek nem adnak egyetlen márkatulajdonosnak, boltnak, szórakozóhelynek, stb. arra okot, hogy akár csak egy pillanatra is megálljon a kommunikációban. Nincs arra lehetőség, hogy megpihenjük, ha sikeres vállalkozást szeretnénk üzemeltetni. Alapvetően bármely generációra elmondható, hogy a bőség “zavarában” könnyen továbbáll, ha még akár elsőként csak egy próba erejéig, de akkor is. És ha már kipróbál mást, akár válthat is hosszabb távon. Érdemes összehangolni kommunikációnkat azon célcsoport viselkedésével, igényeivel, akiknek szánjuk termékünket, szolgáltatásunkat.
Forrás: Budapest Metropolitan Egyetem és a Darwin’s Marketing Evolution kutatási eredménye, 2018. március